Alla inlägg under oktober 2007

Av Eva - 13 oktober 2007 14:31

Idag har jag sprungit Sävedalsloppet. Det är 7.85 km asfalt (skulle egetnligen varit 8 km men pga av en mindre arrangörsmiss så blev banan 150 meter kortare än vade det från början var sagt). Och det gick riktigt bra det första 6 kilometrarna. Jag kände mig oväntat stark och sprang på bra. De två sista kilometrarna var lite kämpigare. Och jag blev "frånsprungen" av ett par stycken killar som jag höll jämfart med fram till 6 km. Men jag tappade bara några sekunder.
Kom i mål efter 7,85 km på en tid på 28.28 En helt klart godkänd tid för min del. Jag är nöjd över att jag kände mig så pass stark. Och att jag kunde springa så pass fort trots många träningstimmar i benen de sista veckorna och inga snabba pass sedan Lidingöloppet för två veckor sedan och innan dess tror jag att dev duathlon-SM.
Kollade upp gamla resultat också. 2004 sprang jag detta lopp men då var det 8,8 km, sprang på 34.53 Så fast det hade varit 8,8 km idag hade jag sprungit snabbare (hoppas jag).
Jag vann damklassen. Det var jätte många både herrar och damer med i tävlingen, vilket var jätte skoj. I damklassen kom 55 damer i mål, det är inte på så många tävlingar som har en så stor damklass!
Resultat finns på:
www.saik.nu/savedalsloppet

Av Eva - 11 oktober 2007 17:40

brukar jag alltid vara extra hungrig. Idag var inget undantag. Jag tror att kroppen ligger lite efter i energi intagg och tar igen det såhär dagen efter.
Fast min kropp har återhämtat sig bra. Sprang från och till jobbet i morse och det kändes bra. Ingen ny rekord tid till jobbet men sprang på 1.01 fast jag stannade och tog av mig jackan. Så det gick bra.
Känns som om formen finns där "under all träning"dvs att jag är i bra form men eftersom jag tränat mycket de sista veckorna så är jag för sliten för att kunna köra fort. Men med lite vila så kommer jag förhoppningsvis i form. Det är bra inför Florida. Nu ska jag träna på ordentligt denna och nästa vecka innan jag börjat trappa ner lite på  träningen inför Florida.
Så det ser bra ut.
Idag när jag spranghem från jobbet längtade jag till och med efter kvällens simpass. Vet inte om jag någonsin i min historia längtat efter ett simpass.
Men just nu känns det lite motigt att fara och simma. Sitter i soffan med en filt och fryser. Ute regnar det och blåser. Men jag ska simma. Kanske inte så långt men jag ska iallafall iväg.
Imorgon blir det ett lite längre cykelpass.
och till helgen blir det fart.Först på lördag ska jag tävla i löpning i Sävedalsloppet. Det är 8 km. Alldeles lagom för att springa fort, utan att det är för långt och blir för slitsamt. Något som jag verkligen behöver just nu är, fart!  Och vad passar bättre än att tävla?!
På söndag ska jag köra cykelintervaller och simma.

Av Eva - 10 oktober 2007 19:42

idag tänkte jag blogga om vad jag egentligen ska blogga om, min träning och mina tävlingar.

Har varit ett par inlägg med annat innehåll, lite paddo och sånt, men det finns ju annat här i livet än just träning.
Fast idag har min dag bara varit träning. Först cyklade jag långt, blev nästan sju timmar. Sedan bytte jag bara om lite och sprang sedan en kvart.
Gick bra. Hade ingen superfart men iallafall, det kändes bra och det tyckerjag är viktigast.
När jag cyklar långt som jag gjorde gör jag saker som kanske inte så många andra cyklister och triathleter gör. Jag äter mat. Stannade efter ca 4,5 timme och köpte en pastasallad. Åt upp den och cyklade sedan vidare. Under detta pass hann jag även äta bananer och mackor. Jag tycker personligen att träningen ger mer om jag inte är hungrig eller på väg in i väggen  då orkar jag ta i mer under hela passet. Annars tycker jag att det kan bli så att man blir matt av hunger och då orkar man inte cykla ordentligt.. Kanske inte de optimala för fettförbränningen att äta "en massa" under ett långpass. Fast det har jag alltid gjort och iallafall orkat köra Ironman och andra långa tävlingar utan att behöva äta, mer än bars och en och annan banan och när jag tävlar dricker jag även sportdryck.
Så för mig fungerar det.

Av Eva - 8 oktober 2007 19:56

Jag gillar egentligen inte katter men jag har iallafall en favoritkatt. Han heter Torsten och är granne med oss.
Han är helsvart och ett par år gammal.
Fast han är rolig, när jag är ute själv och ser honom, kan jag ropa på honom -Torsten, Torsten, då kommer han springade och vill att jag ska klia honom bakom öronen.
Fast om han hör någon annna katt (bor ett antal i husen omkring oss) så springer han oftast och gömmer sig.
Ikväll när jag kom hem från affären så såg jag honom. OCh som vanligt ropade jag på honom. och han var verkligen söt. Först kliade jag honom en stund sedan började jag gå in. Då sprang han efter mig så jag var tvungen att klia lite till. Och sedan gick jag och han kom efter, så jag stannade igen och kliade honom......
Så roligt hade jag det ikväll!
Har haft en välbehövlig vilodag idag. Imorgon ska jag jobba, springa, simma och boka en biljett till Florida.

Av Eva - 6 oktober 2007 19:58

Men inte för min del. Igår, fredag var jag med och hjälpte till att bygga TC till Herkules multisporttävling. Och idag steg jag upp 5.30 för att följa med Martin till denna tävling. Martin tävlade ( kom tvåa i Långa herrklassen tillsammans med Bringby) och jag var med och hjälpte till lite på morgonen. Innan jag själv sprang en runda. i Delsjöterrängen, där tävlingen hölls.

Och sedan hejade jag på!
Jag tror att det var över 200 startande lag sammanlagt i korta och långa klassen. Roligt och en massa folk överallt!
Och vädret var underbart, strålande sol och nästan helt vindstilla.
Jag har själv tävlat i multisport i många år och känner många multisportare. Och det var många som jag kände som var på tävlingen idag, både som tävlande, hejade och funktionärer, så det var väldigt trevligt!Det är många som jag inte träffat på länge.
Många som tävlar i multisport har hållt på med någon annna sport först ex. orientering och sedan går man över till multisport.
Så gjorde jag med, är längdåkare från början, sedan blevjag multisportare och nu är jag mest triathlet, duathlet och cyklist.
Jag har faktikst inte tävlat i multisport någon gång i år. och inte heller paddlat, då jag sålde min egen kajak i vintras. Men nu har Martin köpte en kajak som jag kan paddla så det blir ev. någon paddelpass senare i höst.
Och vem vet kanske blir det någon tävling nästa år.

Av Eva - 4 oktober 2007 22:52

så kan man sammanfatta kvällens simpass. Efter ett par bra simpass kom nu ett mindre bra och långt. Frös mest fast temperaturen visade 28 grader. Vilket jag tror var fel. Det var kallare det är jag nästan säker på. Ska vara simtävlingar i Åby, där jag simmade idag till helgen så de har säkert sänkt temperaturen till den.
Kämpade ihop 2000 meter tror jag. Fast då fick jag verkligen ligga i.

Frös hela vägen hem. Men nu har jag varit nere i källaren och hjälpt Martin, som håller på att fixa en massa i källaren, att bära skräp till släpvagnen. Vi ska till tippen i morgonbitti.
Så nu svettas jag äntligen efter min simtur. Skönt.

Av Eva - 3 oktober 2007 20:40

Idag när jag var ute och cyklade fick jag punktering igen. På 6 cykelpass har jag haft tre punkteringar. De två första var på samma bakhjul, så det kan har varit något som suttit kvar i däcket. Men idag hade jag ett annat bakhjul men fick punktering iallafall. Hade bara ett par kilometer kvar, och var trött så jag ringde Martin och han var snäll och kom och hämtade mig. Jag orkade helt enheltinte fica punkteringen när jag nästan var hemma trots att jag hade grejer med mig. Hade jag varit längre bort hade jag fixat den.
Martin har en teori, att jag inte lyfter på rumpan tillräckligt när jag cyklar i gupp, över trottoarkanter, stenar m.m. Men det tycker jag att jag gör. Har kanske bara haft otur men det är segt...
Vi har också haft otur men gamla teveapparter. I somras gick våran stora teve sönder, den blev bara svart.
Sen har två andra gamla tv-apparater gått sönder hos oss sen i lördags. Ena började brinna när Martin skulle köra paddelmaskin, den andre(som kom direkt från förrådet) började lukta rök vid samma aktivitet. Och båda "bor" numera i våran släpvagn i väntan på soptippen.

Av Eva - 2 oktober 2007 22:48

2.07.41 blev min tid på Lidingöloppet 30 km.
Jag sprang nästan två minuter snabbare än förra året. Vilket var mitt mål innan tävlingen. Så jag får vara nöjd fast jag inte kände mig speciellt lätt  benen. Fast jag var betydligt piggare när jag kom i mål än jag var förra året då jag nästan gick in i väggen. I år fanns det en ytterligare vätskekontroll samt att det var betydligt svalare och regnigare i år än förra året.
Sedan hade jag med mig två gel som jag tog under loppet. Vilket också var bra.
Jag for till Stockholm redan på fredag, då jag var reserv till Idrottsarrangörens lag på Lidingöstafetten. De tre lagen som sprang för Idrottsarrangören vann dam och herrklassen samt kom trea i mix.

Jag behövde inte springa men var med och hejade. Sedan på kvällen var det middag. Det var trevligt!
Vi var ett rätt stort gäng, mest löpare och orienterare och sponsorer och så jag.
Det är intressant att träffa idrottare från andra idrotter och se och höra hur de har det och tränar. Mycket intressant. Och man har mycket mer gemensamt än man kan tro.
I veckan ska jag försöka simma och cykla mycket. Mina "löparben" är fortfarande lite slitna från lördagens lopp.