Alla inlägg under augusti 2007

Av Eva - 12 augusti 2007 13:13

Klockan 05.00 ringde klockan i morse.

Då var det bara att stiga upp, äta frukost och sätta sig i den färdigpackade bilen och köra till Burseryd och Västboloppet på cykel. Till Burseryd är det ca 15 milfrån Göteborg, så vi var framme strax efter kl. 7.
Starten för damerna var kl. 8.05 så vi var i god tid. Fick min nummerlapp, värmde upp lite och sedan bar det i väg. 3*18 km linjecykling.
Om jag inte kommer ihåg fel så var det i Polen som jag tävlade i linjecykel sist. Så det var ett bra tag sedan. Men idag var jag modig, enligt mig själv alltså. Vågade mig upp i klungan redan från början, fast jag åkte ned ett par gånger så tog jag mig lätt upp igen.
Cyklingen kändes bra och det kändes som om jag hela tiden var med i loppet. Det var utbrytningsförsök ganska ofta. Jag försökte  mig också på några men det var ingen eller inga som lyckades speciellt långt.
När det var 1 km kvar låg jag väldigt  långt fram i klungan. Där låg jag bra, tyckte jag iallafall.Men så blev det en sväng och en liten uppförsbacke och då ville min kedja inte riktigt samma sak som mig så man kan säga att jag stannade mitt i kurvan, medan ett antal svordomar flög ur mig. Jag blev omcyklade avi stort sett hela klungan, tappade fart och motivation och rullade sedan i mål. Har ingen aning om vad jag kom, troligen sist i klungan. Men det var iallafall tur att jag inte orsakade någon vurpa.
När jag kom i mål var jag jätte, jätte arg och besviken. Jag nog inte kunnat vinna men fått en bra placering. Och så slutade jag nästan sist i stället. Var så arg.
Men nu ett par timmar efter målgång så är jag iallafall nöjd med min insats fram till "bråket med kedjan". Jag kände mig stark och framför allt modigare än jag gjort tidigare. Fast jag har fortfarande mycket kvar att lära mig.
Så jag får försöka att tänka på allt "bra" som hände och kändes före "spurten". Det kändes trots allt som jag var med i loppet trots min inst sagt usla avslutning.
Måste försöka se på det positiva. Och det blir bara roligare och roligare att köra linjelopp!

Av Eva - 11 augusti 2007 21:04

Idag var det så dags för Horla triathlon. När vi kom fram visade sig det sig vara 21,5 grader i vattnet och är det över 21 grader får man inte ha våtdräkt.
Alltså började i att simma 400 meter utan våtdräkt. Rätt jobbigt när jag den senaste månaden bara simmat med våtdräkt, det är ganska stor skillnad. Men det var bra träning.
Sen fortsatte tävlingen med 27 km cykel, och rullåkning var tillåten. De först 11 km var mest uppför, och det gick bra. Vann bergspriset och 500 kr!
När det sedan började gå ner låg jag i en klunga på 6-7 killar. Och då blev det brant utför, tappade lite på klungan, och orkade sedan aldrig cykla i kapp. Och sista halvan av loppet cyklade jag själv.
Sedan var det 7,4 km löpning kvar. Precis när jag sprang ut såg jag en jätte klunga med några tjejer komma in för växling från cyklingen.
Så jag sprang fort i början....
Efter ungefär halva löpningen började jag kolla bak och såg ingen annan tjej. Jag ledde redan efter cyklingen. Så jag började springa lite saktare.
Men jag hade hela tiden koll bak så ingen skulle komma. Jag vann med ett par minuter trots att jag tog det lugnt på slutet av löpningen. Tänkte spara lite krafter till imorgon då jag ska köra ett cykellopp i Burseryd. Och det viktigaste för mig idag var att vinna, och då spelar det ingen roll om jag vann med 1 eller 2 minuter.

Här är lite bilder från dagen. Den bilden är från prispallen i dam och herrklassen inkl. några barn och den andra är ett par hundra meter innan målgången.

Av Eva - 10 augusti 2007 22:13

Imorse packade jag en väska med "duschgrejer" satte mig på cykeln och trampade mot Ullared. Tre och en halv timme senare så möter Martin mig med bilen och mina grejer. Vi badar i en sjö utanför Ullared. Äter matsäck och packar in min cykel i bilen och kör sedan mot det kända köpcenret i Ullared.
Väl där ser vi en fullparkering. Vi får parkera på extra parkeringen. Och inne på Gekås var det massa folk!
Och vad alla handlar. Jag tycker att man blir stressad av att alla andra handlar en massa, det är kläder, chips, dukar, leksaker, vattenkoare osv....
När vi stod i kassan för att betala våran "tomma" vagn kändes det som vi måste ha missat en massa avdelningar eftersom vi nästan inte handlat något alls jämfört med alla andra.
Fast jag tror att vi missade en del eftersom vi inte orkade tränga oss in i alla gångar, och vi hoppade över hela klädavdelnigar. Verkar som de flesta köper kläder och det är inte bara en tröja utan fem stycken.
Undrar om de använder allt de köper eller köper man bara för att det är billigt?!
Och sedan när man kommer hem med allt så använder man bara hälften av grejerna i allafall....
Vi köpte faktiskt två julklappar, gäller ju att vara ute i god tid! Fast problemet nu är väl "bara" att komma ihåg att man köpt dem.
Sen så blev det lite andra smågrejer, nötter, rakhyvlar, skurtrasor m.m

Av Eva - 9 augusti 2007 21:41

Nästa stora mål blir den kända och hårda duathlon tävlingen i Zofingen, Schweiz. Tävlingen går av stapeln den 26/8 så det är bara ett par veckor dit. Jag tycker att jag tränat bra hela våren och sommaren så jag är redo för en större långre tävling fast det är på kort varsel som jag bestämt mig.
Jag har fått några bra insider tips från Clas Björling www.clasbjorling.com som själv kört tävling.
Nu är det bara att försöka slipa formen  och ladda batterierna innan tävlingen.

Läs mer om tävlingen på :

Av Eva - 7 augusti 2007 22:14

Idag har jag bara varit hemma. Förrutom när jag gick ett par hundar meter ner till återvinningsstationen med skräp.
Annars har jag och Martin bara varit hemma och fixat. Vi har bland annat klippt gräs, städat, gjort rabarberkräm, bytt brevlåda m.m
Nu ikväll när min syster ringde kom jag på att hon var den första jag pratade med idag förrutom Martin. Fast sen kom jag på att det inte riktigt var sant då det ringde en tjej idag och ville sälja en tidningsprenumeration.
Jag har alltså vilat från träning idag. Igår sprang jag långt och simmade så idag har jag varit trött. Skönt att vila då!

Till helgen blir det tävlingar.
På lördag ska jag köra Horlatriathlon och på söndag är det cykeltävling i Burseryd som gäller.
Ska bli kul att "börja" tävla igen!

Av Eva - 5 augusti 2007 22:29

Det som inte dödar det härdar eller vad är det man säger?!
Jag har tävlat i 6 dygn och 6 timmar nonstop det överlevde jag men nu 4 år efter jag gick i mål så har jag fortfarande inte "härdat klart", dvs jag har inte kunnat ladda om för att tävla i en ny sådan lång adventure racing tävling. Som ställer höga krav på sina deltagare både mentalt och fysiskt. Fast jag vet att jag klarar det, har ju gjort, så varför ska jag göra det igen? Tror inte att jag blev bättre på något, jo förresten det var då jag för första gången cyklade över 20 mil i sträck och "vågade" släppa på bromsarna och köra 60 km/h på mtb. Det är jag stolt över, sedan är jag stolt att jag tog mig i mål överhuvudtaget. Fast det har jag mina lagkamrater att tacka för, det hjälpte mig i mål, ett tag så gjorde jag bara allt de sa, inget annat. Var så trött.
Idag var det inte lika illa, fast ett tag grät jag lite för att jag var så slut på energi.
Men en träningsdag, som min dag idag, som känns dödsjobbigt när man är mitt i det (mest pga av energibrist) är iallafall för mig mer överkomlig. Och jag kommer förhoppningsvis att bli lite bättre av dagen, kanske både mentalt och fysiskt.
Vad tränade jag då. Först på morgonen sprang jag en och en halv timme. Sedan åt jag bara lunch, bytte kläder och sedan cyklade jag och Martin i väg mot Vårgårda för att titta på världscupen i cykel. Vi cyklade ett par mil på E20 men det gick bra, det tog bara 2 timmar och 45 minuter. Vi hann se när tjejerna cyklade sina tre sista varv. Sedan köpte vi mat innan vi cyklade hemåt. Vi bestämde att vi skulle cykla en annan väg hem.
Och det blev en annan och mycket längre väg hem. Tog 4 långa timmar att komma hem. Ett tag var jag nära på att sätta mig vid vägkanten och bara gråta, det var när vi cyklat över två timmar, maten och vattnet var nästan slut och vi kom fram till en skylt där det stod Hindås 22 km. 22 km till närmaste och förhoppningsvis öppna mack. Och sedan över en timme cykling till innan vi skulle vara hemma.
Men vi eller rättare sagt jag (och Martin med såklart) lyckades ta oss till Hindås och macken var öppen. Vi skrapade i hop våra sista pengar och köpte bröd och godis, fyllde på vattenflaskorna och cyklade hem.
Kom hem 21.30 Som tur var hade det inte hunnit blivit mörkt.
Det var inte meningen att det skulle bli så lång cykling idag men hade inget val, hem måste man ju!
Nu har vi ätit, och jag ska snart gå och sova.
Har semester en vecka till innan jobbet (skolan) början om.

Av Eva - 4 augusti 2007 15:05

Eftersom det nu inte blir någon tävling i Vårgårda för mig och mitt lag så tänkte jag springa lite idag. Men det är som om all kraft, ork och motivation har  försvunnit nu i eftermiddag.
Måste fara ut nu om jag ska hinna eftersom vi ska på kalas i kväll....
Men orkar jag?!
Är redan ombytt och klar. Ska bara ta på mig strumpor och skor sedan är det bara att springa. Måste bara bestämma mig men det har jag ju reda gjort att jag ska. Och nu sitter jag här och skriver om ingenting istället....

Av Eva - 4 augusti 2007 09:57

Precis när jag skrivit förra inlägget och var på väg för att simma ringde, Göran, en ledare i Fredrikshof. Han var på väg till Vårgårda då men tyvärr har det blivit något fel.
Eller rättare sagt det hade tillkommit någon ny regel från UCI inför detta år för klubblag i världscupen. En regel som varken tävlingsledningen i Vårgårda eller vår klubb kände till. Fredrikshof hade varit tvunga att söka någon dispens för att få vara med i Vårgårda. Men detta hade klubben inte gjort eftersom de inte visste det. Tävlingsledningen fick reda på denna ny regel (som tydligen funnits ett par månader) för ett par dagar sedan och har sedan dess försökt fixa den till oss i Fredrikshof men tyvärr inte lyckats.
Vilket innebär att vi, Fredrikshof inte får starta i Vårgårda. Tyvärr.
Tävlingledningen i Vårgårda har tagit på sig allt ansvar och försökt göra vad de kunnat de senaste dagarna men nu är det så här.
Känns lite surt då jag hade laddat för denna  tävling, men det finns inget mer att göra, det är bara att gilla läget.